Checklist bij verkoop van je woning

Waar je als verkoper rekening mee moet houden.

Het is beslist, je gaat je woning verkopen! Je belt een bevriende makelaar, je schrijft een wervende tekst en neemt een paar foto's om je eigendom in al haar glorie te delen op immo websites. Klaar toch? Neen dus...

Er zijn maar liefst 7 wettelijk verplichte attesten die je moet kunnen voorleggen bij de verkoop. Je makelaar kan je hiermee helpen maar vaak kan enkel de huidige eigenaar de attesten aanvragen. We zetten ze daarom even voor je op een rijtje.
Vandaag moet je volgende attesten kunnen voorleggen: een bodemattest, stedenbouwkundig uittreksel, het keuringsattest van de elektrische installatie, het energieprestatiecertificaat (EPC), het postinterventiedossier, het kadastraal plan en informatie over overstromingsgevoeligheid. Vanaf 2022 komt hier nog een 8e verplicht attest bij, de asbestinventaris.

Energie en elektriciteit

Het EPC-attest geeft een inzicht in hoe energiezuinig je pand is. Een energiedeskundige brengt een bezoek aan je woning en controleert onder andere de kwaliteit van de ramen, isolatie, verluchting, ... Ze analyseren deze gegevens en maken een schatting van het energieverbruik. Enkel een erkende EPC deskundige mag een EPC-attest opmaken.
Ook je elektriciteitsinstallatie moet gekeurd worden om na te gaan of deze nog conform de huidige regelgeving is. Alleen een erkende keurder mag een attest opstellen. Wordt je installatie afgekeurd, dan moet de koper de nodige aanpassingen doen en maximaal 18 maanden na verkoop opnieuw een keuring laten uitvoeren.

Structuur van je woning

Het stedenbouwkundig uittreksel geeft de meest recente stedenbouwkundige bestemming van een gebouw weer. Hier vind je bijvoorbeeld ook informatie over eventuele bouwovertredingen. De gegevens over het perceel vind je dan weer in het kadastraal plan.
Als er verbouwingen aan de woning gebeurd zijn, moet je ook nog het postinterventiedossier kunnen voorleggen. Dit geeft de kopers inzicht in mogelijke structuurwijzigingen die er gebeurd zijn bij de renovatie en welke materialen er gebruikt werden. De aannemer die de werken uitvoerde moet je dit dossier bezorgen.

Omgeving van het gebouw

Potentiële kopers hebben het recht te weten in welke omgeving het gebouw ligt. Het bodemattest vertelt je of er al dan niet sprake is van bodemverontreiniging. Via Geopunt kom je dan weer te weten of je woning in overstromingsgebied ligt of niet.

Last but not least: de asbestinventaris

Dit attest is het nieuwste in het rijtje. Vanaf 2022 is het verplicht om een asbestinventaris voor te leggen voor woningen die voor 2001 gebouwd zijn. In 2001 werd het gebruik van asbesthoudende materialen in België verboden maar voor deze tijd werd asbest maar liefst in 3500 verschillende toepassingen gebruikt. Dateert je woning van voor 2001, dan is de kans groot dat er asbest aanwezig is. Alleen een gecertificeerde asbestdeskundige kan dit juist in kaart brengen.

Waarom een asbestinventaris laten opmaken?

Asbest is schadelijk voor de gezondheid en mogelijk kankerverwekkend als je eraan blootgesteld wordt. Sommige toepassingen mogen zelf verwijderd worden (mits de nodige voorzorgsmaatregelen) maar andere mogen dan weer enkel door erkende asbestverwijderingsbedrijven gebeuren. Potentiële kopers moeten dus zicht hebben op welke asbesttoepassingen er in de woning zijn vooraleer ze een renovatie kunnen starten. Zo kunnen ze zich bovendien ook een beeld vormen van de mogelijke kosten die gepaard gaan met het verwijderen van het asbest.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Een asbestdeskundige komt ter plaatse om de woning te inspecteren. Bij vermoeden van asbest neemt de asbestdeskundige enkele stalen. Deze worden door een asbestlaboratorium onderzocht om na te gaan om welke asbesttoepassing het precies gaat. Na de visuele controle van de asbestdeskundige en de analyse van de stalen krijgt u een door OVAM gecertificeerd asbestattest.

Hoeveel kost een asbestinventaris?

Dit is afhankelijk van een aantal factoren zoals de oppervlakte van de woning, het bouwjaar en het aantal stalen dat genomen wordt. Via Asbest Afspraak kan je gratis en volledig digitaal 3 offertes op maat van jouw woning opvragen van erkende asbestdeskundigen in jouw buurt. Je krijgt daarbij ook meteen een tijdstip voorgesteld waarop de asbestexpert bij jou langskomt voor het opmaken van de inventaris. Heb je de expert en tijdstip gekozen? Dan bezorgen we je de uitgebreide offerte per e-mail die je digitaal kan tekenen waarna je afspraak meteen vastligt. 
Asbest Afspraak bespaart je alvast de tijd en rompslomp voor het opvragen van offertes en brengt je meteen in contact met asbest professionals in je buurt.